fredag 20 april 2018

Spanska 8

Läxa till fredag den 27/4 är att bli helt säker på verben i PERFEKT (dåtid; HAR). + att lära sig de oregelbundna (se nedan)

he - jag har
has - du har
ha - han, hon, den, det, Ni har

hemos - vi har
habéis - ni har
han - de, Ni har

Om det är ett AR-verb byter vi ut -AR mot -ADO =

Om det är -IR och -ER-verb   byter vi ut ändelsen mot -IDO

= t.ex. he hablado = jag har pratat                     hemos hablado = vi har pratat
           he vivido = jag har bott                           hemos vivido = vi har bott
           he comido = jag har ätit                          hemos comido = vi har ätit


Här kan ni öva på de regelbundna.


De oregelbundna ni ska kunna är:

decir (säga) - dicho (sagt)

hacer (göra) - hecho (gjort)

ver (se) - visto (sett)

escribir (skriva) - escrito (skrivit)

= t.ex. he escrito = jag har skrivit                    hemos escrito = vi har skrivit
           has hecho = du har gjort                        hemos hecho = vi har gjort
            ha dicho = han/hon har sagt                habéis dicho = ni har sagt


De oregelbundna kan ni öva på här!

Inga kommentarer: