tisdag 13 oktober 2015

Spanska 9

Ursäkta sent inlägg! Men ni vet ju redan läxan till fredag:-)

Vi började i fredags med att skriva ner bra ord för att binda ihop en text. Småord, bindeord, adjektiv mm. Vi fortsätter med det på onsdag och skriver ihop en gemensam quizlet där man kan öva på just dessa ord.

Eftersom den muntliga delen är viktig och att ni nu har grunderna för att kunna prata mer måste vi öva på det! Vi gör därför detta extra mycket den här veckan och på fredag gäller det att kunna berätta med hjälp av stödord VAD DU HAR GJORT men inte bara korta perfektmeningar utan när du t.ex berättar att du har ätit, kanske du också säger VAD du har ätit och med VEM. Istället för att bara säga att du har pluggat kanske du säger vad du har pluggat och om du gillar eller inte gillar ämnet. Det kan se ut såhär t.ex.

El lunes he estado en casa de mi amiga. Hemos estudiado matemáticas porque tenemos un exám el viernes el 16 de octubre. También hemos comido un poco. Hemos comido pasta con pollo. A mi me gusta el pollo mucho. Luego he ido a mi casa para relajarme un poco.

= På måndagen var jag (har jag varit) hos min kompis. Vi har pluggat matte eftersom vi har ett prov på fredag den 16/10. Vi har också ätit lite. Vi har ätit pasta med kyckling. Jag gillar kyckling mycket. Sen åkte jag hem (har jag åkt hem) för att slappa lite.

Det här var bara exempel på hur ni kan utveckla det ni säger. Vi övar på detta och gör gemensamma ordlistor som kan hjälpa oss!

Vi har ju också påbörjat kapitel 11 och ordkunskapen till det kapitlet hittar ni HÄR!! Vi kommer prata om bilden på fredag men jag kommer inte att förhöra orden.