fredag 25 september 2015

Spanska 9

Nu har ni ju jobbat ett litet tag med PERFEKT -formerna och kanske börjar ni bli lite säkrare.
Vi jobbar vidare nästa vecka och har ett test på PERFEKT på fredag den 2/10.

Det ni alltså ska kunna då är :

he - jag har
has - du har
ha - han, hon, den, det, Ni har

hemos - vi har
habéis - ni har
han - de, Ni har

Om det är ett AR-verb byter vi ut -AR mot -ADO =

Om det är -IR och -ER-verb   byter vi ut ändelsen mot -IDO

= t.ex. he hablado = jag har pratat                     hemos hablado = vi har pratat
           he vivido = jag har bott                           hemos vivido = vi har bott
           he comido = jag har ätit                          hemos comido = vi har ätit


Testa om du kan alla formerna här!



De oregelbunda som är bra att kunna är :

hacer -hecho (gjort)         decir - dicho(sagt)                 ver -visto (sett)
escribir - escrito (skrivit)

Här byter vi alltså inte ut någon ändelse utan det är hecho, dicho, visto och escrito som gäller. T.ex.

he escrito = jag har skrivit                        hemos hecho = vi har gjort
has visto = du har sett                               han dicho = de har sagt

Öva genom att göra alla övningar HÄR! Se också till att göra alla perfektövningarna i övningsboken (om du inte redan gjort det)

BUENA SUERTE!

För dig som fortfarande tycker det känns knepigt, lyssna på en genomgång här: